mandag 12. desember 2011

Pepperkakebakedag.

I går ble jeg grepet av en plutselig trang til å bake pepperkaker. "Det er da slett ikke uvanlig i disse førjulstider," vil du kanskje si, og riste litt oppgitt på hodet, men da må jeg bare få svare at joho, det er det så absolutt. Det er meg vi snakker om. Jeg baker ikke. Noensinne. Godt husmoremne er så absolutt ikke ord som kan brukes til å beskrive meg. Vandrende brannkatastrofe waiting to happen er kanskje hakket mer treffende. Jeg klarer fint å lage enkle middagsretter, men når det kommer til baking, er jeg grønn som gress.

Det har jeg imidlertid store planer om å gjøre noe med i år, for hvordan skal jeg imponere min fremtidige Mr. Darcy kun ved hjelp av brente pannekaker og overkokt spaghetti? Det går jo ikke. Dermed bestemte jeg meg for å i dag begynne med den enkleste sorten julekaker jeg vet om: pepperkaker. Pepperkaker laget av kjøpt pepperkakedeig, vel å merke, men det var allikevel jeg som skulle stå for hele prosessen fra kjevling til steking til pynting. Et sted må man jo begynne.


Og her er resultatet. Jeg tror kanskje ikke jeg er helt klar for å starte et pepperkakeutsalg riktig enda, men på den positive siden så brant jeg jo ikke ned kjøkkenet heller. Faktisk ble ikke pepperkakene mine brent i det hele tatt. Til å være mitt første pepperkakebakeforsøk synes jeg faktisk at jeg gjorde en helt grei jobb. Til og med mamma så en smule imponert ut da røykvarslerne holdt seg mistenkelig stille, og lukten av nystekte pepperkaker fylte kjøkkenet. Så fornøyd ble jeg faktisk med resultatet at jeg spammet søsteren min med MMS-bilder av mine gyllenbrune mesterverk. Om hun delte min entusiasme er vel heller tvilsomt.

Så pyntet jeg dem med melis og Non Stop, og de endte med å se ut som noe en fireåring hadde pyntet i barnehagen, men det snakker vi ikke om. Jeg har aldri skrytt på meg å ha kunstneriske talenter.

Anyway, pepperkakene muntret meg litt opp etter det store sjokket jeg fikk litt tidligere på dagen. Som de fleste kanskje vet, lever jeg meg litt for mye inn i bøker/filmer/TV-serier, og midtsesongfinalen av Once Upon a Time vekket definitivt diverse følelser i meg. Jeg har rantet litt om det under her, så alle de som enda ikke har sett episode 1x07 - The Heart Is a Lonely Hunter burde kanskje la være å klikke her. SPOILERS AHEAD:

» Klikk her for å lese spoilerrant - klikk igjen for å skjule «



Unnskyld meg mens jeg tar meg en trøstepepperkake til...

20 kommentarer:

  1. Flinke Tonje:) Er heller ikke den som baker i hytt og pine i jula. Er ikke så glad i pepperkaker jeg. Nå stryker sikkert julenissen meg av hans liste i år sikkert. hehe.

    Men dine så jo kjempe fine ut:)
    Så forresten trailer/teaser til Once upon a time på tvnorge, fikk goosebumps :) Har budert å se serien,men så har jeg litt sånn policy(se om den faller i smak hos amerikanerne før jeg begynner å se på den.) . Ofte er det sånn at jeg begynner å se på tvserier jeg elsker,men så liker ikke de amerikanerne den og kansellerer den:/


    SV;Har samme dilemma jeg også:) Vil jo ha fine bøker i bokhylla mi,men hadde vært kjekt med en snedig liten kindle:) Kjipt med toll ja, jeg bestilte nintendo ds spill fra play.com (det koster rundt 230 kr ca) og da betalte jeg rundt 180 kr i toll.

    SvarSlett
  2. hehe, flink :) de så jo gode ut!

    SvarSlett
  3. Lurt det Nina tenker, for jeg haaater når jeg finner en serie jeg elsker og den kanseleres.

    Syntes pepperkakene dine ser kjempeflotte ut, og etter min mening er de ikke den enkleste sorten, så all creds til deg for å ha fått et vellykket resultat. Jeg syntes risboller (hvis det teller som en av sortene) er de enkleste. Uten at jeg har noen særlig erfaring med å lage så mange julekaker. Syntes i alle fall at dine ble fine, og siden jeg nettopp har vært en tur i pepperkakebyen i Bergen, så vil jeg absolutt ikke si at det ser ut som noe barnehagekids har klart å mekke :P

    SvarSlett
  4. Dette var jo rett og slett imponerende!! Kjempefine ble de! Jeg klarte å utløse røykvarslenen igår, da jeg lagde fisk til middag =( Typen min lå og sov, så han ble ikke veldig glad! Hehe. Du må komme inn i bakinga da! Det er kjempegøy når man først er inni det;)

    SvarSlett
  5. Du aner ikke hvor lyst jeg har på pepperkaker!
    SV: men språkstudier høres jo kjempe spennende ut det også da, og Japan? Døds kult! Men skjønner hva du mener med å være usikker. Jeg har akkurat byttet fag selv(ikke journalistikken, men fra politikk til engelsk litteratur) og jeg var veldig usikker på om det var riktig. Jeg vet enda ikke og er fortsatt usikker, men ja, får bare prøve meg frem. Håper det ordner seg for deg også da!

    SvarSlett
  6. Åh, jeg ELSKER once upon a time.. Skal se episoden i morgen!

    SV: Ja, jeg fikk gjort ganske mye(:

    SvarSlett
  7. Har ikke sett serien enda, men har store planer om det! :) Så jeg trykka ikke ;P haha :)

    SvarSlett
  8. Hurra for bakst! Selv er jeg bedre på baking enn på middagslaging.... Ehe! Når du sier brente pepperkaker, så tror jeg at jeg har laget noen sorte sånne, ja... Med NAMMISpynt! Det er best når man bare hiver på noe fargerikt ;D

    SvarSlett
  9. Så flink du er! Mer enn hva jeg ville fått til :) Selv har jeg en boks med ferdigkjøpt pepperkakedeig stående på kjøkkenet. Hehe. Og du trenger forresten ikke være mesterkokk for å kapre Mr. Right! Jeg sliter med noe så enkelt som å koke pølser, men likevel har jeg klart å holde på kjæresten i tre år :)

    SV: Fryktelig kjedelig, men da fikk han i det minste "fri" fra jobb på bursdagen sin :) Hehe. Angrer litt på kebaben og sjokoladen i dag for å si det sånn! Formen er litt slapp ettersom det kun ble "drittmat" i går.

    Haha! Du får ha lykke til med å utvikle kokkekunnskapene dine! Melder meg på kurs hos deg så fort du har blitt mesterkokk :)

    SvarSlett
  10. Hahahha, syns jo de så veldig gode ut jeg da Tonje, kunne gjerne tatt imot en jeg ^^ Er ikke en kløpper på å bake selv, men prøver meg iblant ^^

    SvarSlett
  11. Synes det er godt gjort at vi som er unge kan bake jeg da ;) En statusoppdaterin på facebook i går lød nemlig følgende: "når man bake pepperkaker, ska dem steikes eller bare ligg å tørk?" Haha

    SvarSlett
  12. De så jo i allefall skikkelig gode ut! Holder meg til de man kjøper på europris for 7 kr. Kommer til å bli en fiasko om jeg prøver å bake selv, ahaha.

    SvarSlett
  13. Åh, så fine de ble med pynt! Det skal jeg gjøre neste gang også :-) De blir jo sikkert mye bedre med nonstop også! Julekos <3

    SvarSlett
  14. Så koselig :D Gleder meg til jeg skal til onkel i helga og bake masse der i jula ;D

    SvarSlett
  15. Så kos <3

    SV: Jeg også.. Skal bli veldig deilig :D Og er helt klart den beste tiden på året :D

    SvarSlett
  16. Mmm, nam! Pepperkaker er utrolig godt. Jeg har heller ikke så kunstneriske evner når det gjelder pynting, men så lenge det smaker godt så er det bra!

    Jeg har faktisk AKKURAT begynt å se på "Once Upon a Time" i dag! Er bare på episode tre, så jeg så ikke på spoileren. Gleder meg til mer :D

    SvarSlett
  17. No fekk eg sinnsvakt lyst på pepperkaker, ei stund sidan me baka men reknar med me har nokon igjen som kan etast. Nom

    SvarSlett
  18. Så herlig, fine dei blei - det er så kos å bake :)

    SvarSlett
  19. Flink du var da :) De så gode ut! Jeg er ikke akkurat særlig god på å bake..eneste jeg kan bake er boller!

    SvarSlett