torsdag 8. desember 2011

Mareritt.

I natt hadde jeg et grusomt mareritt. Detaljene er noe uklare, men det jeg husker vagt at det involverte høye fjell og mye løping. Jeg bråvåknet med dundrende hjertebank, og måtte bruke flere minutter på å roe meg ned nok til å klare å dra meg ut av sengen.

Det er rart det der med drømmer. Ofte våkner jeg uthvilt og lykkelig, vel vitende om at jeg har hatt en kjempefin drøm, men jeg kan ikke huske akkurat hva (eller hvem) jeg drømte om. Ved flere anledninger har jeg våknet med tårer trillende nedover kinnene mine, men endt opp fullstendig forvirret og usikker på hvorfor jeg egentlig gråter. Også er det drømmene som den jeg hadde i natt. Marerittene. Det er som regel de jeg husker best, muligens fordi de tvinger meg til å konfrontere alt jeg er redd for i det virkelige liv, og de derfor gjør større inntrykk enn drømmene der jeg flyter på en rosa sukkerspinnsky av ren lykke. Dumme hjernen. Det hjelper jo ikke akkurat på frykten.

Den første drømmen jeg kan huske i detalj var nettopp et mareritt. Jeg var omtrent fire år gammel, men kan fremdeles huske nesten alt. Jeg drømte at jeg var ute og passet barn sammen med venninnene mine (på den tiden var jeg veldig fascinert av de eldre jentene som trillet tur med babyene i gaten vår), da vi plutselig fikk øye på et troll som fløy rundt over hodene våre med en enorm øks i hånden. Vi ble livredde, men en av venninnene mine løftet opp en baby, holdt den opp mot trollet og sa: "Se, troll! Barn!" Hva som skjedde videre er for morbid til å skrive her, men drømmen endte nå i alle fall med at vi alle (minus én) løp for livet mot huset mitt med trollet i hælene.

Trollet så forresten akkurat sånn ut:


Personen som fortalte mamma at Karlsson på taket var en fin bok å lese på sengekanten kan brenne.

Jeg hadde også et mareritt om at jorden ble invadert av fiendtlige romvesener en gang. De kom til huset vårt, og jeg endte opp med å gjemme meg under en dyne. Så lå jeg der under dyna og visste, bare visste, at sengen min var omringet av små, grønne menn. Og de holdt dyna fast rundt meg. Jeg prøvde å skrike, men jeg klarte det ikke. Jeg prøvde å røre meg, men jeg klarte det ikke. Til slutt klarte jeg å rive meg løs fra under dyna, og rømme opp i andre etasje, der jeg gjemte meg i et skap sammen med mamma og søsteren min. Jeg hørte fottrinnene i trappa, og visste, bare visste, at de små, grønne mennene sto utenfor skapdøren. Så våknet jeg. Heldigvis.

Heldigvis har jeg hatt noen koselige drømmer også:


En gang drømte jeg at jeg var en fugl, og kusinen min var en katt, og vi var bestevenner. Siden vi var arter som egentlig ikke skulle like hverandre, måtte vi flykte til en koloni som bare het noe sånt som Paradiset, der fugler og reformerte katter kunne leve sammen i idyllisk harmoni. Hele greia ble ledet av en kjempesnill due som vi alle så opp til, og vi tilbrakte dagene våre med å plukke blomster og late oss i solen. Ah, det var en fin drøm.

Når jeg tenker meg om, så endte hele drømmen med at Paradiset ble angrepet av fuglespisende katter, og den snille lederduen døde og sånn, så egentlig var den ikke så koselig allikevel...

I bunn og grunn understreker det vel bare poenget mitt om at man husker de litt fæle drømmene bedre enn de gode. Det er jo ganske trist, i og med at jeg er bombesikker på at jeg har hatt nok av flotte drømmer der jeg og Chuck/Wade/Sean/Mr. Darcy/annen random heiting har levd lykkelig i alle våre dager. Sukk.

Har du hatt noen drømmer du fremdeles kan huske i detalj?

13 kommentarer:

  1. Drømmer er så merkelig. Noen ganger så våkner jeg opp, livredd med hjertebank, fodi jeg har hatt et skikkelig ekkelt mareritt, og når je forteller det tl noen høres det jo ikke skummelt ut i det hele tatt.. Merkelige greier altså.

    SvarSlett
  2. Du kan dette med å skrive. HURRA. Jeg måtte trekke på smilebåndet, både en og to ganger ;) Men det er helt sant! De gangene jeg husker de fine, prøver jeg å skrive dem ned. Bare punktvis, for da husker jeg dem senere også :D

    SvarSlett
  3. Hvordan får du snø på siden din? Kan du sende meg linken? :))

    SvarSlett
  4. SV: Takk for det søte Tonje <3 Dette er veldig vanskelig!

    SvarSlett
  5. Jeg ble angrepet av en gigantisk humle i et mareritt da jeg var fire. Husker det fortsatt i full detalj!

    SV: Haha, ja det blir det samme! Men jeg må innrømme at jeg liker verken kjøpesurkål eller hjemmelaget surkål.

    SvarSlett
  6. Haha, kjenner meg så igjen! Drømmer omtrent hver natt, og de kan være både fine, triste, skumle og morbide. Hadde en periode på ungdomsskolen hvor jeg drømte veldig mye om dinosaurer, og jeg har egentlig aldri hatt en spesiell interesse for dem. Har våknet av at jeg har ledd i søvne. Sånt er morsomt :)

    SvarSlett
  7. Haha, uff, hørtes ikke ut som noen kjekke drømmer det der nei! Er også slik, husker marerittene bedre enn alle gode drømmer.. Menmen, slik er det vel egentlig i livet og, at man husker de fæle minnene bedre enn de gode til tider, værtfall om man har vært traumatisert :-P Menmen, bare dagdrøm litt da vetdu om alle de kjekkasene dine, så får du noen gode "drømmer" å tenke på og :-) Psykologen sa noe om at det er i drømmene man bearbeider minner osv, spesielt dårlige, så kan være noe med det å mareritt, og at det er noe kjent muligens med de, som gjør at de fester seg enda bedre? Ikke vet jeg ^^ Ønsker deg søte drømmer i natt iallefall ! :-)

    SvarSlett
  8. Drømmer er merkelig til tider.hehe. Hadde en drøm for et par år siden hvor jeg ble jaget av en bjørn,og etterhvert så fikk bjørnen på seg joggesko så den kunne ta meg igjen. Litt bisarr drøm.

    SV;Nei,du sier noe der. Fremtidsplanlegging er ikke alltid like rett. Man kan liksom ikke helt planlegge studietiden fra A-B,noen ganger må man ta avveier. Hadde også følelsen at jeg var på vei mot et mål før jeg avsluttet studiene mine ved UiO,men etter nøye omtanke og vurdering fant jeg ikke ut at det var det rette studiet for meg. Var rett og slett ubrent og motivasjon var bånn. Så nå må jeg starte fra scratch eller ikke helt fra scratch,har jo de fagene jeg har oppnådd til å bygge videre på hvis jeg har lyst. Men vi får se hva fremtiden bringer.

    Håper jeg får et Eureka øyeblikk også:)
    Synes det er flott at Siv skrev dette gjesteinnlegget.

    SvarSlett
  9. Opplever alltid mareritt eller merkelige drømmer hvis jeg våkner om morgenen og sovner igjen. Husker ingen av de i detalj nå, men en drøm som stadig gjentar seg er at det blir slutt med typen.

    En annen drøm jeg husker fra mange år tilbake var at jeg og pappa satt i bilen utenfor huset vårt. I bilen satt det også ei dame som ville gi pappa et eple. Jeg visste at det var giftig, men det visste ikke han. Husker ikke hvordan det endte, men du kan tro jeg hadde hjertebank.

    Tror ikke Snøhvit var det rette for meg. Hehe!

    SV: Du får ha lykke til med ryddingen! :)

    SvarSlett
  10. Det er rart det med drømmer. Noen ganger kan jeg våkne i nesten panikk og være kjempe sliten, uten å huske hva jeg har drømt. Mens andre ganger har jeg på følelsen av at det har vært koselige og romantiske drømmer som jeg bare husker bruddstykker fra. Jeg husker spesielt en drøm for flere måneder siden, jeg løp rundt med en unge på skulderen, inne i et stort bibliotek, for læreren min skulle drepe ungen....husker ikke så mye mer, men det var ganske sykt!!
    Sv: Veldig kjedelig å få beskjed dagen før eksamen om at den er utsatt. Synes virkelig de burde hatt en sensor som kunne steppa inn på kort tid. Nå må vi vente til midten av januar, og det er ikke moro å måtte ha det i bakhodet gjennom hele jula.

    SvarSlett
  11. Huff, mareritt er fælt!

    Sv.: Hehe, ja nå i disse dager kan det jo på en måte være greit :P hehe

    Tusen takk for kommentaren :) Ha en fin kveld!

    SvarSlett
  12. Hahahaha! Så fantastisk!
    Jeg husker som regel alle drømmene mine i sinnsyke detaljer, ikke alltid like greit for å si det slik:P For noen dager siden drømte jeg at jeg var hulken og trente på å slå folk mens jeg sånn halvveis visste at jeg drømte så jeg prøvde uike skumle ting siden jeg visste det var en drøm. Ble tilslutt så skummelt at jeg måtte tvinge meg selv til å våkne:P

    SvarSlett
  13. Husker veldig godt de marerittene jeg hadde når jeg var yngre. Og våknet noen ganger av at jeg lå på gulvet og skalv av redsel. Utrolig ekkelt :/

    SvarSlett