fredag 9. desember 2011

Mission Impossible.

De har kommet, de har kommet! Etter mye frem og tilbake, stress over manglende produksjonsbekreftelser og et par dager med neglebitende spenning er endelig fotobøkene jeg bestilte her - og det til og med i god tid før julaften. Me very happy!


Å frakte bøkene fra Kiwi og hjem uten at mamma fattet mistanke viste seg å bli et kapittel for seg selv. Min originale plan var å traske avgårde i all hemmelighet en gang i starten av neste uke, men klissvåt snø og ikke helt vanntette vintersko satte en effektiv stopper for den planen. Alternativ B var dermed å kaste seg med i bilen da mamma og tanten min skulle gjøre unna helgehandelen - en noe risikabel affære, i og med at a) pakken jeg skulle hente inneholdt deres respektive julegaver, og b) de er begge for nysgjerrige for sitt eget beste.

Det som fulgte var en meget intrikat plan som rivaliserte den jeg og Stine Beate klekket ut da vi skulket skolen og reiste til Oslo for å se på A1 i niende klasse (innebar blant annet falske legeavtaler, falske bursdagsinvitasjoner og falske bursdagsgavepenger). Denne gangen slapp jeg heldigvis å printe ut falske invitasjoner til Kristines ikke-eksisterende bursdagsselskap, men en dårlig unnskyldning for å sende mamma og tante Åse på Mega i stedet for Kiwi, en måte å kvitte seg med en enorm pappeske på de 200 meterne mellom Kiwi og Mega, og en decoy-pakke fra Hong Kong måtte allikevel produseres.

Jeg er forresten rimelig sikker på at det stedet jeg bor på nettopp har vært vitne til fødselen av en ny bygdetulling, for jeg kan ikke akkurat ha sett særlig smart ut der jeg sto og hoppet på en pappeske rett ved siden av brannstasjonen i påsyn av halve bygda. Den lokale flaskemannen har helt sikkert nå fått heftig konkurranse av papphoppedamen. Jeg kan vente meg mange rare blikk og mye hvisking bak ryggen min i tiden fremover.


Stempelet som landsbyidiot var imidlertid verdt det, for tror du ikke min geniale plan gikk som på skinner. Etter å ha trykket den nå veldig flate og litt våte pappesken ned i en søppelkasse, ble fotobøkene smuglet inn i huset uten noen som helst form for mistanke. I skrivende stund ligger de og godgjør seg i en skuff på rommet mitt, i og med at min darling lillesøster krevde å få se resultatet før de blir pakket inn og lagt sammen med de andre gavene. Jeg kunne selvfølgelig ikke la være å smugtitte litt selv, og jeg må si jeg er meget fornøyd med resultatet. Mamma kommer til å bli overlykkelig.

Neste post på programmet er å overbevise henne om at vi har planlagt å kjøpe noe skikkelig teit til henne til jul. Kanskje tennissokker, eller kanskje en mopp eller to. Cue subtil hinting, nøye planlagte 'forsnakkelser' og kvitteringer som på mystifistisk vis havner på kjøkkenbordet.

Det ligger mye arbeid bak den perfekte juleoverraskelse.

15 kommentarer:

  1. SV: Vintersporten er jo gøy(: Og det hjelper alltid litt på julestemningen å ordne julegaver og se på julefilmer(: Og gratulerer så mye med 10 følgere :D

    SvarSlett
  2. Haha! Du skriver så bra :D Fotobøker må forresten være noe av det fineste man kan få i gave, mammaen din blir sikkert kjempeglad :D

    Svar: Det er skremmende hvor enkelt det faktisk er å få jobb i barnevernet eller som støttekontakt, fosterfamilie eller andre jobber hvor man kommer nærme barn som har det vanskelig. Vi er mange som ønsker å utrette noe bra for disse barna, men det er så alt for mange som også ser dem som et lett bytte. Det er grusomt å tenke på. Ja, noe er helt klart galt med systemet, og jeg håper det kan skje en storopprydding snart!

    SvarSlett
  3. hehe, satt å smålo litt jeg:) Bra at mission impossible gikk bra:)

    SV;hehe, bare hyggelig Tonje:) Elsker å titte innom Tegnehanne sin blogg!:)

    SvarSlett
  4. Haha, bra skrevet! Hadde selv tenkt på å ordne fotobok til mamma i julegave, men må nok ta noen fine bilder først x)

    SvarSlett
  5. Du må ha en utrolig heldig mor! Forobøkene ser helt nydelige ut :D

    SvarSlett
  6. som malin skriver er din mor heldig, utrolig flink du er! :D (sv; tusen takk for kommentar på bloggen min, setter utrolig pris på kommentar fra deg vettu! :D ha en fin helg!)

    SvarSlett
  7. Fotobøkene så kjempefine ut, hvor har du lagd de? :-D Haha, så koslig at du bryr deg så mye om at mamman din skal få seg en skikkelig overraskelse, er ikke noe finere enn mor og datter kjærlighet <3 Håper plana di fungerer, og at hun står der på julaften med haka nedpå knærne i sjokk! :-)

    SvarSlett
  8. SV: Aussie har jeg prøvd noen produkter av, men likte de ikke.. Det finnes jo sikkert utallige typer i det merket også. Kanskje jeg ikke har prøvd det rette for mitt hår enda :P Gode hårprodukter er helt klart alfa og omega i hverdagen :) Og dette er et meget godt produkt :D

    SvarSlett
  9. Hahaha litt av et prosjekt! Men er du helt sikker på at moren din ikke leser bloggen? Det hadde jo vært bummer:P hehe! Men de var skikkelig tøffe og blir sikkert tatt veldig godt imot!:) Skulle egentlig gjøre det for ei venninne selv, men har liksom aldri orket å sette meg ned:P angrer nå:P

    Ja de røde skoene siklet jeg etter selv før Jenny Skavlan kolleksjonen hadde kommet ut! Er så fine i fargen! Det er noe dritt når de ikke tar inn kolleksjoner rundt omkring!:P

    SvarSlett
  10. HAHAHA, snek dere dere til Oslo i NIENDE? Jeg skulka ikke engang på den tida.... (Ikke enda for den saks skyld:p) Men åååå, så FLOTT julegave!! :D

    SvarSlett
  11. SV: Forståelig.. Du får nok en iPhone en dag. Jeg er kjempe fornøyd og hadde lyst på det lenge får jeg hadde råd til det :) Det er bare å spare.. :) Virkelig verdt hver eneste krone :D

    SvarSlett
  12. Haha! Det skal jammen ikke være lett! Du er kreativ, det skal du ha :)

    SV: Helt enig i det du skriver. Man kan virkelig lure på hvor de sosiale antennene har blitt av..

    SvarSlett
  13. Så morsomt å lese x) Nei, det skal ikke være lett dette med julegaver!

    SvarSlett
  14. SV;Er fornøyd selv! :) Har en pose med uferdige strikkeprosjekter stappet oppi klesskapet mitt. hehe. Så jeg ble glad for å gjennføre dette. Neste er lue,og er det er nesten til å rive seg i håret av. Jeg prøver å følge en oppskrift,men det funker ikke.Så da er det bare å prøve seg frem:P hehe. (Øvelse gjør jo mester).
    Har veldig lyst å lære å strikke votter:) Hadde nok hatt problemer med tommel også:P hehe.

    SvarSlett
  15. Damn! GODT jobba :D og lykke til meg å fortsette å holde det hemmelig ;)

    SvarSlett