mandag 30. januar 2012

The Collector inside.

Da jeg var en fjorten-femten år, og Pearl Harbor-fanatiker av dimensjoner (hallo, jeg kalte til og med opp katten min etter filmen), bestemte jeg meg for å prøve å skaffe meg autografene til alle skuespillerne, slik at jeg kunne legge dem til i min allerede enorme samling av filmeffekter. Jeg skrev lange, hjertefylte stalkerbrev, og sendte dem avgårde til USA i håp om at Josh Hartnett skulle innse at hans fremtidige kone var en femten år gammel ungdomsskoleelev fra de norske skoger.

Vel, dét skjedde ikke. Faktisk hørte jeg aldri noe mer fra Josh Hartnett, eller fra Ben Affleck heller, for den saks skyld. Det som skjedde var imidlertid at det noen uker senere faktisk dumpet ett enslig brev ned i postkassen min. Det var tydelig at det hadde kommet langveisfra, så jeg kastet meg inn døren, og rev opp konvolutten som en utsultet ulv. Inni lå det et standard maskinskrevet brev, i tillegg til denne:


OMG, det var autografen til Kate Beckinsale! Greit, så hun var ikke en Josh Hartnett eller en Ben Affleck, men hun var jo faktisk den kvinnelige hovedrolleinnehaveren i min elskede film, så jeg ble jo sjeleglad allikevel. Jeg danset rundt i stua en liten stund, før jeg nærmest sprintet ned på nærmeste Nille for å kjøpe en ramme å plassere den i. Dagen var reddet! Autografer var gøy!

Jeg fikk blod på tann, og i løpet av de neste ukene sendte jeg ut haugevis av brev til diverse kjendiser der jeg presenterte meg som en av deres største fans, og ba så pent om å få en autograf tilsendt i posten. Særlig profesjonell var jeg ikke, og i og med at jeg ikke la ved ferdigfrankerte returkonvolutter, er det jo egentlig et mirakel at noen i det hele tatt gadd å svare meg. Det koster jo litt å sende internasjonale brev, noe blant annet lommeboken min snart fikk merke. Noen svar fikk jeg imidlertid, og det var alltid like spennende å sjekke postkassen for å se om det lå noen nye autografskatter der.


Noen autografer var ganske standard, med bare et bilde av kjendisen og en enkel signatur:

Rachael Leigh Cook (She's All That, Josie and the Pussycats, Nancy Drew):


Christina Ricci (The Addams Family, Casper, Sleepy Hollow, Penelope):


Shane West (A Walk to Remember, Once and Again, ER, Nikita):


Slike autografer er greie nok, for det er jo forståelig at kjente mennesker sikkert skriver en haug med autografer hver eneste dag. Mine absolutte favoritter var imidlertid de som tok seg tid til å skrive en dedikasjon, eller aller helst en liten, personlig hilsen, i tillegg:

Leelee Sobieski (Never Been Kissed, Eyes Wide Shut, The Glass House, Joy Ride):


Izabella Miko (Coyote Ugly, Save the Last Dance 2, Double Identity, Age of Heroes):


Kerr Smith (Dawson's Creek, Final Destination, Charmed, Life Unexpected):


Larisa Oleynik (The Secret World of Alex Mack, 100 Girls, 10 Things I Hate About You):


Jeg har også en autograf som jeg ikke skaffet selv, men som en venninne av meg fikset til meg. Jeg var som kjent veldig fan av A1 på begynnelsen av 2000-tallet, og snille Renée prøvde i all hemmelighet å ordne det slik at A1 ønsket meg gratulerer med dagen fra scenen under konserten deres i Drøbak i 2001. Dessverre leste ikke Christian brevet hennes før etter konserten var overstått, men han svarte med å sende henne et hyggelig, håndskrevet brev, og sendte med et signert bilde til meg også. Det var hyggelig gjort! Jeg ble selvfølgelig ekstatisk.



Ellers har jeg vel også klart å skaffe meg autografer fra diverse norske Idol-kjendiser opp igjennom årene. Denne er fra den gangen jeg og Katja først så Gaute Ormåsen på Norway Cup, for så å kaste oss på første trikk ned til sentrum for å gå på platesigneringen hans. Good fjortistimes!



De andre aner jeg ikke hvor befinner seg, så de gadd jeg ikke å lete frem.

Jeg husker fremdeles hvor spennende det var å samle på autografer, men da jeg ble litt lei av å skrive smiskebrev til alle kjendiser jeg kom over, og da jeg innså hvor få som egentlig gidder å svare på nevnte smiskebrev, sluttet jeg ganske fort. Lommeboken min jublet, og damene på det lokale postkontoret sluttet å sende meg suspekte blikk hver gang jeg kom inn døren.

Jaja. I det minste har jeg minnene.

Og autografene.

Hurra!

16 kommentarer:

  1. hhaahahahaha GENIALT innlegg! Jeg tenkte på et lignende for et års tids siden, men for det første fant jeg ingen av autografene, det var ingen KJENTE i lista, og dessuten ville det ikke blitt et like bra som dette. Takk for noen fine minutter ;)

    SvarSlett
  2. Wow, sykt tøft å ha så mange autografer!
    SV: Tror selv at det er veldig lurt å gå opp som privatist, så jeg slipper all presset om å komme meg på skolen. I tillegg har jeg fått vite av læreren min at jeg kommer til å klare meg fint, så er veldig fornøyd nå, haha :-)

    SvarSlett
  3. Så morsomt!! Jeg sparte også litt på autografer når jeg var ung, men det var vel mest norske folk jeg fikk fra! Og det er jo utrolig morsomt med de som faktisk har skrevet en liten hilsen til deg...det synes jeg var koselig gjort av dem!! Da har de faktisk tatt seg tid til DEG!
    Sv: Ja den Jack&Jill serien husker faktisk jeg også..enda det er mange år siden den gikk! Men den var bra:) Og hun holder seg helt fantastisk godt ja!!

    SvarSlett
  4. Så kjekt som jeg synes det er med autografer, så er det kjekt å ta bilde med kjendisene..haha. I Bergen var det da Hollywood Knight der det kom noen stjerner fra USA (Paula Trickey fra Pacific Blue, Paul Johansson fra One Tree Hill, Amury Nolasco fra Prison Break, Stephen Colletti fra OTH osv) til BERGEN av alle steder. Vi var jo selvsagt "stalkers" en dag og traff ganske mange, bilde og signatur fiksa;) hehe.

    Fikk faktisk julekort i posten fra Hannah Spearritt fra S Club 7 et år også;) haha;) Tenk hva det er verdt om noen år da!!

    Du har fått mange da, så utrolig kjekt!

    SvarSlett
  5. Så gøy, særlig med de personlige hilsenene! Er imponert over samlingen din. Jeg tenkte også på å sende slike brev da jeg var yngre, men det ble med tanken. Hadde vært morsomt å kunne ha noen slike bilder for minnene sin del, men postlegging av brev har aldri vært mine sterke side.

    SvarSlett
  6. Så utrolig kult! :-D Har ingen internasjonale autografer jeg, men har Maria Haukaas Storeng sin blant annet (A)

    SvarSlett
  7. :-O Så kult at du har autograften til hun fra Coyote Ugly! :-D Aww, ja, personlige hilsner er helt klart bedre enn en vanlig autograf ^^

    SvarSlett
  8. Litt av en samling! Jeg har ikke en eneste kjendisautograf å vise til! :)

    SvarSlett
  9. Moro, selv har jeg jakta bilder og autografer jeg og, men det var vel mest bare for McFly, spennende hehe

    Gode minner nonetheless

    SvarSlett
  10. haha! Så KULT :D Jeg var også Pearl Harbor fan, og hadde dødd om jeg hadde fått autografen til en av dem (da jeg var 15 såklart). Men så kult at du fikk av Kate da :) Du har jo blitt litt av en autografsamler. Gøy at så mange av dem faktisk svarer.

    SvarSlett
  11. Herlig innlegg ;)

    SV: Høres ut som en herlig søndag :) Hvilken bok leser du da? :)

    SvarSlett
  12. Hahah, du skriver råbra, altså!

    Hoho, jeg har også en autograf fra Gaute - den er riktignok på en gigantisk plakat, som tilfeldigvis ligger gjemt i et eller annet kott..så sånn er det.

    // Skokjærlighet <33

    SvarSlett
  13. Hehe, så herlig - og så mange du fikk då, så gøy!! :)

    SvarSlett
  14. Så gøy! :D Åh, ett eller annet sted på pikerommet vet jeg det skal være en haug autografer av diverse norske (og noen få internasjonale) artister som jeg og venninna mi tagg oss til etter topp 20-konsertene for en god del år siden. Good times, haha! :D

    SvarSlett