mandag 2. januar 2012

2011 - en oppsummering av året som gikk.

Året begynte lovende. I januar flyttet jeg inn på min splitter nye hybel på Vestgrensa Studentby - kun fem minutters gange fra Universitetet i Oslo.



I slutten av februar begynte ski-VM i Oslo, og som den vintersportfanatikeren jeg er, måtte jeg selvfølgelig ned til sentrum og ta del i festivitetene.



Ski-VM fortsatte utover i mars, og siden jeg tilfeldigvis hadde to uker undervisningsfri på dette tidspunktet, tilbrakte jeg mye tid foran TV-skjermen. Lykken var komplett da jeg, Katinka og Ingrid også begynte å planlegge Japan-tur til sommeren, men kun få dager senere ble Japan rammet av et kjempeskjelv og påfølgende tsunami.



Det gikk hardt inn på meg, i og med at jeg har bodd halvannet år i Japan, og ser på det som mitt andre hjemland. Verden skrek om strålingsfare, og vi la reiseplanene våre på is. I stedet deltok vi på diverse støttearrangementer for Japan.



I april søkte jeg på skole. I tillegg prøvde jeg å planlegge sommerferien min. Det ble mye frem og tilbake, men til slutt endte vi opp med å bestille billetter til Japan i juni allikevel. Forberedelsene begynte.



Så ble det mai, og eksamenstiden lurte like om hjørnet. De siste detaljene kom på plass for vår forestående Japan-reise, og jeg tenkte knapt på annet. Unntaket var bunader, som jeg fikk fryktelig lyst på i tiden etter 17. mai. Begge de skriftlige eksamenene mine gikk veldig bra. Jeg flyttet ut fra Vestgrensa.



Tidlig i juni hadde jeg min siste eksamen ved UiO - muntlig kinesisk. Det gikk bedre enn forventet, og noen få dager senere var jeg og Katinka på vei mot Tokyo. Dagene i soloppgangens rike gikk med til shopping, sightseeing og noen ville byturer med den herlige gjengen vi ble kjent med på hostellet vårt.



Vi rakk også å ta en liten tur til Hiroshima.



2. juli var jeg tilbake i Norge igjen. Jeg prøvde å nyte sommeren så godt det lot seg gjøre, festet med en japansk rockestjerne på femti og kom inn på utdanningen jeg hadde søkt på. Det var en fin måned.



I alle fall frem til 22/7...



Sommerferien var over midt i august, og jeg begynte å studere reiselivsledelse ved Høgskolen i Buskerud. Klassen min var kjempehyggelig, men jeg begynte tidlig å lure på om studiet virkelig var noe for meg. Bursdagen min kom, og med den både en ny laptop og vitnemålet mitt fra UiO. Jeg sluttet midlertidig å blogge.



Den første uken i september bestemte jeg meg for å avbryte utdanningen min. Jeg hadde forhåpninger om å få en jobb ganske fort, men oktober kom og gikk, og selv et godt stykke ut i november hadde jeg ikke blitt innkalt til et eneste jobbintervju. Dagene mine besto stort sett av soving, spising, lesing og dramatitting, og motivasjonen min var nærmest ikke-eksisterende. Jeg begynte å blogge igjen helt i slutten av måneden, men det var ikke før i desember jeg fikk litt mer fart på sakene. Julaften ble tilbrakt sammen med familie på Notodden, og det ble en hyggelig (men noe slitsom) feiring.



Når jeg ser tilbake på året som har gått, innser jeg at det kanskje ikke har vært det mest spennende året i mitt liv. 2011 hadde sine oppturer og nedturer, men alt i alt var det et helt gjennomsnittlig år. Jeg krysser fingrene for at 2012 blir hakket mer spennende. Note to self: Bli et JA-menneske, så kommer kanskje de store opplevelsene på løpende bånd.

10 kommentarer:

  1. Syns jo det virker som du har opplevd masse jeg da! :-) Selv om kanskje ting ikke har gått heeelt etter planen, så har vel det alt i alt vært et fint år? :-) Får håpe du får et knall 2012 Tonje, og det å bli et ja-menneske kan by på mye bra ja :-) Bare du ikke sier ja til ALT, og blir utbrent da, haha :-)

    SvarSlett
  2. Åååå, hvor er ugleskjorta di fra?

    SvarSlett
  3. Jeg har visst fulgt med stortsett hele fjoråret. Det var bra dere reiste, hadde ikke vært noen vits å ikke gjøre det bare fordi at VG og DB hylte overdrevent høyt om atomkatastrofen. Husker hvor misunnelig jeg var :)

    SvarSlett
  4. En herlig oppsummering :) morsomt å se tilbake :D

    SV: Bra Tonje. Linn sin blogg er virkelig verdt å sjekke ut :) En stor favoritt hos meg :D

    SvarSlett
  5. Så jo spennende ut med Japan tur! Jeg vil også reise dit en dag! :D
    Håper du finner ut hva eller om du vil studere. 2012 blir nok et fint år. Å bli et JA- menneske høres jo bra ut. Tror jeg skal prøve på det selv.

    Godt nytt år forresten! :D

    SvarSlett
  6. skal også bli et JA-menneske! :D hehe :D

    SvarSlett
  7. Det er morsomt å se at jeg har fulgt deg lengre enn jeg trodde selv (eller er det bare det at tida har gått sinnsykt fort)....

    SvarSlett
  8. Godt nyttår:)! Ja året mitt har heller ikke vært annet enn gjennomsnittlig, vi får gå for at 2012 er året!:)

    SvarSlett
  9. Det så og hørtes ut som et fint år :) Kunne tenke meg å reise til Tokyo selv!

    SV: Hehe :) Hun er i hvert fall smartere enn sine haters som sørger for at hun får noen ekstra tusen i måneden.

    SvarSlett
  10. Aww, du er så heldig som har vært i japan. OMG, vil også dit :c

    SvarSlett