onsdag 18. januar 2012

Å lykkes med å mislykkes.

Torsdag i forrige uke fikk jeg en hyggelig telefon. Her jeg bor vokser ikke akkurat jobbene på trær, så da jeg tok telefonen og ble møtt av en hyggelig damestemme som inviterte til intervju for en stilling som på alle måter virket perfekt, ble jeg overlykkelig. Jobben det var snakk om virket utfordrende, men spennende, og arbeidsmiljøet var som skapt for meg. Jobbintervjuet var ikke før fire dager senere, noe som ga meg god tid til å forberede meg mentalt. Jeg var lei av å gå arbeidsledig. Nå skulle det imponeres.

Søndag ettermiddag satte jeg meg ned foran PCen for å bedrive litt research. Jeg satte meg grundig inn i firmaets historie og virke, og formulerte gode svar på noen av standardspørsmålene som pleier å dukke opp på jobbintervjuer. Det var for all del ikke snakk om å pugge svarene ord for ord, men mer å forberede noen stikkord som jeg kunne hente frem og utdype videre under selve intervjuet. Jeg så for meg hvordan jeg skulle te meg under intervjuet, hvilke gester som kunne bidra til å gi intervjuerne et positivt inntrykk av meg, og hvordan jeg kunne beherske kroppspråket mitt for å virke ekstra interessert og engasjert. Da jeg gikk til sengs den kvelden følte jeg meg på alle måter godt forberedt.

Allikevel, da jeg forlot intervjustedet neste dag, var det omtrent slik jeg følte meg:


Da jeg kom frem til kaféen der intervjuet skulle foregå denne dagen, ble jeg møtt av to hyggelige jenter. Selv om de hilste blidt, var jeg allikevel smertelig klar over at disse smilende jentene studerte og analyserte hver minste lille gest jeg gjorde. Et jobbintervju er litt som en muntlig eksamen. Du har en begrenset periode med tid til å overbevise en sensor/eksaminator om at du kan sakene dine, og at du har det lille ekstra som gjør at du fortjener toppkarakter, eller i dette tilfellet, ansettelse. De sier at det i gjennomsnitt går fire minutter fra intervjuet starter til intervjueren har bestemt seg for om du er aktuell for stillingen eller ikke. I mitt tilfelle tror jeg bare det tok to.

Intervjuet startet, og det første spørsmålet var en gammel klassiker: "Kan du fortelle oss litt om deg selv?" I utgangspunktet et enkelt spørsmål å svare på. Hva kan vel være lettere enn å snakke om seg selv? Dessverre hadde jeg lagt igjen hjernen min på stuebordet hjemme, så svaret mitt var en endeløs rekke av stotring og merkelige gryntelyder. Nervene mine tok fullstendig overhånd, og jeg, som til vanlig anser meg selv for å være en relativt veltalende person, endte opp med å høres ut som en gjennomsnittlig treåring.

Nei, vent. Stryk det. Jeg er sikker på at selv treåringene i barnehagen der mamma jobber hadde klart seg bedre enn meg. Det var ille.


Og derfra gikk det bare nedover.

Dersom intervjuet mitt hadde blitt filmet og lagt ut på YouTube, hadde det sannsynligvis blitt brukt over hele verden som et eksempel på what NOT to do. Helt seriøst. Så ille var det.

"Du hører fra oss," sa de ikke-lenger-fullt-så-smilende jentene da det hele var overstått, og jeg nikket, presset frem et smil og rømte åstedet så fort de skjelvende beina mine ville bære meg. Hadde jeg ikke vært midt i sentrum og omgitt av ganske mange mennesker, hadde jeg umiddelbart funnet en vegg å dunke hodet mitt i. Snakk om å ødelegge for seg selv. Jeg satt og sukket tungt for meg selv hele bussturen hjem, til stor fornøyelse for alle skolebarna på setene rundt meg. Den dagen jeg blir tilbudt den jobben er den dagen griser kan fly, og vi vet jo alle at det er fysisk umulig.

Krysser bare fingrene for at jeg får nervene under kontroll til neste gang det blir intervju på meg.

17 kommentarer:

  1. Sender deg et megahjerte. Det KAN jo hende at de så på det på en annen måte? Eller at de ikke har andre søkere? ;D (Ikke at jeg tror det gikk så dårlig som du sier, men av og til kan det gå i stå). Og går alt skeis, så finner du noe. Du kan begynne å plukke skjell for å selge til naboene? ;)

    SvarSlett
  2. Huff, hørtes ikke bra ut :/ Får håpe de ikke så det like ille som du mente det var, og at det går bra alikevel :-)

    SvarSlett
  3. Huff, det der hørtes ikke noe gøy ut. Får håpe det gikk bedre enn hva du følte slev. Lykke til uansett! :)

    SvarSlett
  4. Kanskje det ikke gikk så dårlig som du tror? Uansett så er du en jobbintervjuerfaring rikere og neste gang er du kanskje ikke like nervøs :) Nå som jeg begynner å nærme meg mitt siste år som student, så kjenner jeg at det med jobbintervjuer er noe jeg gruuuuer meg enormt til, men man bør vel bare finne en måte å vinne over nervøsiteten på. Hvis det er mulig...

    SvarSlett
  5. Kryssar fingrane for deg! Ofte kjennes det som intervju går litt dårlegare enn det eigentleg gjekk :)

    SvarSlett
  6. Så innmari dumt :( Og når du hadde forberedt deg så godt da! Vet det er en dårlig trøst, men det kommer nye jobber, og de kan være vel så bra! Ønsker deg i hvert fall lykke til videre med jobbsøkingen :)

    SvarSlett
  7. Åååh, så dumt :/ Krysser fingrene for at det ikke var så ille som du selv synes, jeg, og håper du hører fra dem. Og hvis ikke, masse lykke til når neste sjanse byr seg :)

    Svar: Haha, visste ikke at det var navnet til Pippi, men ordet pikk dukker jo stadig opp, og ja, jeg må fnise litt inni meg. Og ja, du skrev tallene helt riktig. :D

    SvarSlett
  8. Det er lett å få nervene i sånne sammenhenger.. :/ Kjempe dumt... <3 Føler med deg og krysser fingrene for at de enten så at du var supernervøs og innkaller deg på nytt, eller at drømmejobben snart tar kontakt <3 <3

    SV: Snok mer, Tonje ;) Jeg kan love deg at du blir hekta :D

    SvarSlett
  9. Sv; Har aldri vært i utdrikningslag selv, så følte meg litt lost en periode. Men nå er planen lagt og jeg tror det blir en kjempekoselig kveld. :) Jeg er ikke helt for den vrien hvor man skal drite ut bruden, så jeg gikk langt bort ifra den.

    SvarSlett
  10. Håper det gikk bra likevel. Føler med deg! Hadde det sånn med jobbintervjuet jeg var på i fjor. Var også en kafé og jeg hadde satt meg inn i firmaets/kaféens historie. Nerdet litt og sånne ting. Det er lett å bli nervøs og ble jo det jeg også. Fikk jo ikke jobben heller. Men ikke ta sorgene på forskudd=) Jeg følte jobbintervjuet mitt gikk bra og gikk derfra med stor smil rundt om munnen,og jeg fikk ikke jobben. Så kanskje du får jobben,at de som intervjuet deg så at du bare hadder nerver.

    SV;Takk:) Blitt helt oppslukt av OUaT. Men har ikke kommet mer enn episode 5 eller 6. (so no spoilers:P ).hehe. Du er ikke alene om å leve deg inn i serier. Jeg griner når noen dør og blir lei meg lenge etter.

    SvarSlett
  11. Er det noe mulighet for å ta kontakt med de igjen, og rett og slett si helt ærlig hvordan det var, og kanskje få en ny sjanse? Hadde jeg skillet ansette noen, så hadde jeg tatt det som veldig positivt at en søker sa i fra etterpå, det viser jo deg. Eller? Sv: hvilke sko har du som likner? Hvor fra? :)

    SvarSlett
  12. Det hørtes jo ikke noe særlig festlig ut..men sannsynligvis gikk det bedre enn du trodde! Lykke til på neste jobbintervju (med mindre du får jobben du var på intervju for!) :)

    P.S. : Jobbintervju virker skikkelig ekte skummelt..

    SvarSlett
  13. Ai, ai. Sånt kan skje med de fleste! Ikke heng deg opp i det, går bedre neste gang -eller ganger etter det, hehe. Lykke til!

    SvarSlett
  14. Æsj, så kjipt! Du får ha lykke til neste gang :-)

    SvarSlett
  15. Haha litt sånn som mitt intervju gikk altså.. Jeg løy og sa at jeg ahdde masse referanser da.. Egentlig har jeg det, men jeg har mista alt, så sa de at jeg jeg skulle sende det på e-post, men så kan jeg ikke det.. ugh.

    sv: men takk for tipsene! jeg elsker Kurosagi filmen, og har vurdert å se dramaen faktisk, og Yamato Nadeshiko tingen har jeg sett på anime, så dramaen ble litt rar, haha. Men de andre kan jeg sjekke ut! ^.^ Jeg så jo på the princess man og likte den veldig godt.

    SvarSlett
  16. uff :-/ kanskje du bare innbiler deg at det gikk ille? :-D Håper det neste går bedre, og husk, bare pust og vær deg selv ^^ haha, ikke at jeg har peiling sånn egentlig, aldri vært på jobbintervju :-O

    SvarSlett
  17. Det der kan skje alle, selv om jeg forstår at det ikke er noen trøst. Jeg prøver bare å si at de sannsynligvis har sett verre opp gjennom tiden og at det som regel ikke går så dårlig som man tror. Du får ha lykke til på neste intervju :)

    SvarSlett