mandag 6. juni 2011

Sommerferie.

Jeg trodde egentlig aldri at dagen skulle komme, men nå er det en realitet - jeg er (forhåpentligvis) ferdig med fire år på Universitetet i Oslo. Eksamen i kinesisk muntlig er overstått, og nå kan jeg endelig ta sommerferie med forholdsvis god samvittighet.

Muntlig eksamen, ja. Hva kan man si om den? Det gikk. Tror ikke det gikk spesielt bra, men tror heller ikke det gikk spesielt dårlig. Som sagt, det gikk. Jeg klarte fint å lese den kinesiske teksten jeg trakk, og det gikk også forholdsvis greit å oversette den til norsk. Jeg slet litt med et par av de grammatiske spørsmålene jeg fikk (jeg skylder på eksamensnerver), men til syvende og sist var det bare ett av spørsmålene jeg absolutt ikke klarte å svare på. Ironisk nok kom jeg på svaret omtrent med en gang jeg gikk ut av rommet. Typisk. Uansett, til tross for tonefeil, stotring og det ene ubesvarte spørsmålet, er jeg rimelig sikker på at det var mer enn godt nok til å bestå. Jeg hadde aldri regnet med en strålende muntligkarakter uansett. Det er skriftlig som er min sterkeste side.


Med eksamen ute av veien, og kun tre dager, fjorten timer og førtito minutter til jeg drar til Tokyo, er reiseforberedelsene i full gang her i Casa de Berg. Jeg hadde opprinnelig tenkt å reise med en middels stor (rosa) koffert og bruke hostellenes vaskemaskiner flitting, men jeg kan allerede se at det kanskje var litt vel optimistisk av meg. Kofferten er jo nesten full allerede, og jeg har ikke engang pakket ned halvparten av det jeg vil ha med meg. Dermed må jeg nok se meg nødt til å pakke ut av Pinky, og flytte klærne mine over i trofaste, gamle Svarten. Sukk. Da blir det bagasjebåndbingo i år igjen, da....

De neste dagene er det mange småting som må ordnes. Frykten for en mulig bankstreik har ført til at jeg har lagt av nok kontanter til å dekke det aller viktigste - og ikke noe mer. Dermed har jeg råd til å gå til frisøren på onsdag (hallo, tror jeg har enkelte tupper som er splittet i fjorten...), men jeg har ikke råd til å gå berserk på nærmeste klesbutikk. Kanskje like greit.

[Edit]: Så det ble ingen bankstreik allikevel. Det vil si at jeg må anstrenge meg hardt for å prøve å holde meg unna klesbutikker frem til jeg reiser. Hjelp. [/Edit]

7 kommentarer:

  1. Greit å reise bort dersom det blir streik, jeg for min del har glemt av hele greia og nå er alle minibankene tomme, så håper alt ordner seg.

    Fikk du ikke vite karakteren i dag? Vi skal visst få vite vår med det samme etter en liten tur ut av rommet. Klokken 14.00 på fredag er det hele over for min den. Syntes du var heldig som fikk så tidlig på dagen. Du sier noe der med baggasjebingo. Jeg har nettopp begynt å ta i bruk en sort en som går i ett med ca 99 % av alle de andre koffertene, men heldigvis har noen i familien vært så lure å surre gult gavebånd på håndtaket, så jeg kjenner den igjen dersom den ligger rett vei. Likte forresten baggasjetaggen din! :D

    SvarSlett
  2. Wow...kinesisk muntlig, det hørtes jo fryktelig vanskelig ut! Venninna mi er kinesisk, og jeg tror jeg aldri ville klart å lære det språket.

    SvarSlett
  3. Så bra at du er ferdig med muntlig eksamen:) det gikk nok kjempe bra! Thumbs up! Du får glede deg videre til reisa:)
    SV;Jeg vet, kommer til å bli tomrom etter både Twilight og Harry Potter. Men det kommer nok mange bra filmatiseringer av bøker i tiden fremover. Har ikke lest The Hunger Games ennå. Men hørt de er bra:)

    SvarSlett
  4. SV: Gratulerer med overstått :) Når får du karakteren da?? :) Jeg er endelig ferdig med matte <3

    SvarSlett
  5. Hurra, gratulerer med både overstått kinesisk muntlig og Universitetsendelse!! Det med muntligen skjønner jeg godt. Det høres kjent ut, bare at jeg tenker på spansk...

    SvarSlett
  6. Kinesisk høres så vanskelig ut, e det ikke skikkelig komplisert å lære seg? Synes det e vanskelig nok med spansk! Ha en fin reise til Tokyo :)

    SvarSlett
  7. Nå reiser du snart etter mine unøyaktige og litt forvirrede beregninger for noen dager sided.

    Det er litt bittersøtt å være ferdig, men samtidig er det godt og trist. Nå venter noe nytt, det er helt sikkert. Jeg vet bare ikke helt hva enda, for det spørs om jeg kommer inn på det jeg vil. Hva er det du tenker å gå da? Vår muntlig er 40 % av karakteren, men de avslører det visst med en gang.

    Goood tuur! Ta masse fine bilder, ta purikura og ha det generelt sett supert! :D

    SvarSlett