tirsdag 17. mai 2011

Tonjes Bunadsfond!

Tjuetre dager, ni timer og førtifem minutter!

Gratulerer med dagen! Endelig er det 17. mai, også kjent som Tonje-bedriver-heftig-spionasje-dagen. Den ene dagen i året da gamle klassekamerater og lærere fra både barne- og ungdomsskolen kryper frem fra hullene de gjemmer seg i de resterende 364 dagene, og paraderer rundt i finstasen i full offentlighet. Den perfekte anledning til å se hvordan det egentlig har gått med hun der som baksnakket deg heftig i tredje klasse, eller om din store crush fra barneskolen fremdeles er like sjarmerende over ti år senere. ('Hahahaha!' og 'Ew, absolutt ikke!')

Ah, ingenting slår en god, gammeldags 17. mai-feiring på hjemmebane!

Katinka, Hans, Ingrid - 17. mai 2010, Togane, Japan

Årets festiviteter står i sterk kontrast til fjorårets nasjonaldag, da mesteparten av dagen ble tilbrakt i parken med vanngevær, såpebobler, billig boksealkohol og 'Ja, vi elsker' på iPoden. Ikke misforstå, 17. mai på den andre siden av jordkloden hadde sin sjarm det også (tjuefem grader pluss!), men det kan så absolutt ikke konkurrere med å feire den norske nasjonaldagen i Norge.

Er det noe jeg har lagt merke til de siste par tre årene, så er det at bunadslysten min bare øker og øker for hvert år som går. Jeg angrer nå bittert på at jeg valgte penger fremfor bunad den gang da jeg var ung, dum og grådig. Jeg tok meg selv i å sende misunnelige blikk til omtrent hvert eneste bunadskledde menneske som trasket rundt på Hadeland Glassverk, og kan muligens ha skremt vettet av et par eldre damer på et tidspunkt. Målet for min endeløse søken var selvfølgelig å finne et menneske som hadde drakten jeg ønsker meg, nemlig Jubileumsdrakten for Oslo! Med en mor som er født og oppvokst i hovedstaden, føler jeg nemlig at jeg kan bære en slik en med god samvittighet.

(Jeg ønsker meg den helt til venstre...)

Det viste seg å være en forholdsvis vanskelig oppgave, for her på Jevnaker kryr det av Ringeriks- og diverse Opplandsbunader (og av en eller annen grunn Nordlandsbunader), men til slutt fikk jeg øye på én enslig dame iført Jubileumsdrakten. Greit, så hennes var mørkere enn den versjonen jeg har lyst på, men det ga meg en generell idé om hvordan drakten ser ut i virkeligheten. Nå har jeg selvfølgelig bare enda mer lyst på den. Derfor har jeg bestemt meg for å starte Tonjes Bunadsfond med en gang jeg kommer tilbake fra Japan. Med deltidsjobb (som jeg ennå ikke har, selvfølgelig), gjerrighet og kanskje til og med litt snille slektninger, kan jeg kanskje klare å skrape sammen tretti tusen kroner i løpet av det kommende året. Jeg krysser fingrene.

Ellers har dagen gått uten de store overraskelsene. Jeg har sett på tog, menget meg litt med bermen, forspist meg heftig på is, eplekake, grillmat og brente mandler (gavebutikken på Hadeland Glassverk er farlig...), sett mamma freake ut over de to (!) tordenskrallene som kom litt utpå ettermiddagen, og har til og med rukket å gå gjennom hele pensum for språkdelen i ex.fac. Ikke verst.

Har du hatt en fin 17. mai? Og er du en av heldiggrisene som har bunad?

5 kommentarer:

  1. Hehehe! Jeg også var dum, ung og grådig! Har som deg også tatt meg i å se etterlengtende etter alle med bunad! Så nå skal jeg også spare de mange tusen kronene, slik at jeg neste år kan stille opp med bunad:)

    SvarSlett
  2. Den du ønsker deg var virkelig flott! Jeg tror det kryr av nordlandsbunader over alt. Vi nordlæninger finnes visst både her og der. Å spare så mye er vel neppe en umulig oppgave, men bare husk at det sikkert tar litt tid å få lappet den sammen. Jeg har forresten bunad, men ikke nordlandsbunad. Utrolig lettvint istedenfor å finne nytt antrekk hvert år.

    SvarSlett
  3. Fine bilder <3

    SV: Ja bunad er fantastisk :) Min er fortsatt litt stor, men jeg har i hvert fall bunad :)
    Høres ut som om du har kost deg :) Velfortjent <3

    SvarSlett
  4. SV;
    Høres ut som en kjempe koselig feiring av 17.mai. Jeg feiret også med familien,så folketoget og så nevøen min gå i barnehagetog. De ble litt grilling hos meg,selvom det var ganske skiftende vær:) Ønsker meg også bunad,men foreløpig er det litt i det dyreste laget. får se hva det blir om et par år:)

    SvarSlett
  5. Jeg gleder meg til å se hva som skjer etter at vi er ferdige på u.skolen! Mest til vi skal møtes om 10 år eller noe :')
    Har bunad, ja, en Nordlandsbunad :D

    SvarSlett