søndag 15. mai 2011

Fordi du er eldst!

"Du må oppføre deg ordentlig, fordi du er eldst!" Jeg har ikke tall på hvor mange ganger min nå avdøde bestefar sa dette til meg da jeg var liten. Bestefar var en hyggelig kar mesteparten av tiden, men akkurat på det punktet der synes jeg alltid han var litt vel streng. Han mente at selv om lillesøsteren min startet en krangel, var det i bunn og grunn jeg som måtte ta på meg ansvaret og skylden for det, bare fordi jeg var født nesten fire år før henne. Selv da jeg var seks år, var jeg 'eldst'. Det ble forventet at jeg skulle oppføre meg mer voksent.

I dag snublet jeg over en interessant overskrift i Dagbladet. 'Eldstemann får høyest IQ' sto det med fete typer. "I KNEW IT!" tenkte jeg skadefro, og klikket meg inn på artikkelen. Jeg har alltid synes det er interessant å lese om hvordan omgivelsene er med på å forme personligheten vår, og dette var intet unntak. Jeg har selvfølgelig alltid visst at jeg er hakket mer intelligent enn lillesøsteren min (bwahahahaha!), men det var godt å se det begrunnet sort på hvitt. I tillegg var det et sitat som fikk meg til å tenke på bestefar og hans fordi-du-er-eldst-mentalitet.
"Foreldre (eller i mitt tilfelle - bestefedre) kan stille store krav til en treåring som er eldst, men overhodet ikke stille krav til en 23-åring (eller i mitt tilfelle en soon-to-be-21-åring) som er yngst, fordi han eller hun fortsatt er «mammas lille baby»."
SO! FUCKING! TRUE!


Det eldste barnet! (Gammelt bilde, kameraet mitt er dødt...)

Uansett, i denne artikkelen var det linket til en annen artikkel som tok for seg omtrent samme tema. Her var det i tillegg listet opp en lang rekke med personlighetstrekk som en fyr ved navn Kevin Leman mente henholdsvis det eldste, det mellomste og det yngste barnet ville utvikle. Siden jeg er eldst i søskenflokken, mamma det mellomste av fem barn i sin søskenflokk, og lillesøsteren min yngst (vel, vi har en liten halvbror på fire, men Stines personlighet hadde utviklet seg før han kom til verden), kastet jeg meg over dette lesestoffet som en sulten gribb. Dette er hva jeg fant:

Det eldste barnet (meg):
- Eldstemann i søskenflokken er ofte en ledertype som vil oppnå mye.
- De eldste er som regel sterke og opptatte av at ting gjøres riktig på første forsøk. De er også ekstra omsorgsfulle og vil at alle skal ha det bra.
- Eldstemann har ofte humørsvingninger, og kan til tider være litt overfølsomme. De tar sjelden nei for et nei, og kan være sjefete og dårlige til å delegere arbeid. Har også tendenser til å være bedrevitere.

HOLY CRAP! Med unntak av hele omsorgsfull-punktet er det som å lese en direkte personlighetsanalyse skrevet om meg. Jeg hater å gjøre ting feil, jeg har humørsvingninger til tusen, og jeg hater å ikke få viljen min! Besserwisser er forresten mellomnavnet mitt, så nå vet dere det!

Det mellomste barnet (mamma):
- Det mellomste barnet liker sjelden konfrontasjoner, og kan kalles familiens diplomat. De er opptatte av harmoni, og flinke på menneskelige relasjoner. Flinke til å holde roen, og til å se begge sider i en sak.
- Midterste barnet har et enormt behov for å bli likt av alle, og resultatet av det kan være selvutslettelse. De er dårlige til å sette grenser, og har en tendens til å anklage seg selv for andres feil.

HOMG, mamma? Har de analysert deg også? Mamma er den mest konfliktsky personen jeg vet om (jeg, derimot...), er veldig opptatt av at alle søsknene hennes skal se på henne som den snille søsteren, og er verdensmester i å anklage seg selv for alt som går galt. Spot on!


Det yngste barnet!

Det yngste barnet (Stine):
- Minstemann er ofte en gledesspreder. De har gode sosiale evner, og er mestere i å få andre i godt humør. Har ikke noe problem med å få venner, og får de fleste til å føle seg hjemme.
- Minstemann har lett for å kjede seg, og det tar ikke lang tid før de har mistet tålmodigheten. De er redde for å bli avvist, og kan til tider bli litt selvopptatte.

...jeg er målløs. Hvordan kan alt stemme så godt? Det er jo skikkelig skummelt. OK, så jeg har aldri merket noe særlig frykt for å bli avvist hos søsteren min (og JEG er utvilsomt den mest selvopptatte i familien), men sånn ellers så stemmer alt. Scary, I tell you! SCARY!

Nåvel, nå har jeg i det minste en unnskyldning for å oppføre meg som jeg gjør. Det ble tydeligvis bestemt for meg i samme sekund som jeg ble unnfanget. Jeg har tydeligvis universets tillatelse til å være en sjefete, humørsyk og bortskjemt drittunge. Er jeg ikke heldig?

4 kommentarer:

  1. omg,det som står om mellomste barnet ;det stemmer helt med meg. Jeg er alltid diplomaten i familien min,og skyr unna konflikter.:)hehe
    Sånne ting er interessante å lese om:)
    SV;
    :) Liker også å se på MGP,men i år var jeg ikke noe særlig lysten pga ikke Norge var med. men måtte jo se på det litt værtfall. moren og faren min satt delvis klistrert til tven. :)
    Er jo noe spesielt med MGP/ESC,selvom kanskje ikke alle bidragene er brae,så er det morsomt å se hvor langt norge kommer. ikke minst sverige.
    Skjønte ikke heller hvorfor sverige krøp oppover på lista. Satt der å beit negler nesten når jeg så av deler av avstemningen at sverige var på 1.plass,eller 2.plass.

    Mine søndagsplaner er heller ikke spennende, jeg prøve å pløye meg gjennom pensum før eksamen/lese pugge mens jeg leser. Du får ha lykke til med eksamens lesing,er ikke alltid man får lest. blir litt distrahert jeg værtfall :Phehe

    SvarSlett
  2. Jeg er også eldst, og mye av det stemte. Særlig det med besserwisser. Lillesøsteren min som er yngst passet enda bedre til beskrivelsen, skummelt mye. Lillebroren min derimot passet ikke som den midterste, men to av tre er ikke så verst.

    SvarSlett
  3. Haha, samanlikna med familier eg kjenner - og det stemte jo! Skummelt, elskar sånnt igrunn. Sjølv er eg einebarn, lurer på om det finnes noko liknande om dei? Google next.

    SvarSlett
  4. Jeg har lest noe liknende selv en gang!! Men det er nok noen punkter jeg ikke er heeelt enige i, da :p Har ei venninne som er mellomste i en gjeng på tre, og hun passer ikke til noen av punktene X) Selv passer jeg til de fleste som eldst, men lillesøs og jeg er egentlig ganske like, vi!
    Jeg liker forresten bildene av både deg og veslesøstra! Har hun forresten rødt hår? Det synes jeg nemlig er ku'ult ;) Dere er ganske så forskjellige, du og Stine!

    SvarSlett